ВІКНЯНИ (Білогірка). Колишній костел св. Варфоломія (Бартоломія) (1721 - 1876). Івано-Франківська обл., Івано-Франківський р-н

78021 Вікняни

Вперше у документах село згадується 3 квітня 1441 року. На початку 80-х років ХІХст. тут проживало понад 1300 мешканців (понад 700 греко- і близько 600 римо-католиків), 1939 року - 1460, нині ж село має приблизно вісім сотень осіб. З радянських часів до 1993 року називалось Білогіркою. Входило до Тлумацького району, а від 2020 року є частиною Івано-Франківського.

Католики латинського обряду села належали до парафії св. Анни у Тлумачі. В середині ХІХст. їх чисельність перевищила чотири сотні осіб, а коли у 70-х роках майже досягла шести сотень, то до Вікнян 1876 року перевезли збудований 1721 року тлумацький дерев'яний костел, який у містечку замінили мурованим. Протягом кількох років його було змонтовано (в дещо зміненому стані), впорядковано та освячено під титулом св. Варфоломія.

Важливі події
історії святинь та служіння архіпастирів
Поточна дата: вересень, 17
1724 - костел св. Станіслава єп. мч. у Гусакові на Львівщині консекрував єпископ К. Шембек;
1730 - костел Пресвятої Трійці у Нижанковичах на Львівщині консекрував єпископ А. Пруський;
1757 - у резиденції кам'янець-подільських архіпастирів у Чорнокозинцях помер місцевий єпископ-ординарій Миколай Дембовський, якого 26 вересня цього ж року мали призначити Львівським архієпископом-митрополитом; поховали у крипті Кам'янець-Подільської катедри;
1775 - єпископ Ян Прухницький реконсекрував відновлений ним храм Різдва Пресвятої Діви Марії у Бережанах на Тернопільщині;
1907 - о. Леонард Мочаровський освятив новозбудований костел cвв. Апп. Петра і Павла у Білобожниці на Тернопільщині;
1919 - інгрес до Луцької катедри єпископа-ординарія Луцько-Житомирського Ігнатія Дубовського;
1987 - висвячений на священника єпископом Мар’яном Яворським у Любачеві (Польща) майбутній архієпископ-митрополит Львівський Мечислав Мокшицький;
1994 - повернений костел Семи Скорбот Матері Божої у Сколему на Львівщині освячено;
1995 - до храму Воздвиження Святого Хреста у Берездівцях на Львівщині впровадили копію ікони Христа Розіп'ятого, привезену паломниками із Польщі, де знаходиться її оригінал;
2005 - костел Матері Божої Фатімської у Конотопі на Сумщині освятив єпископ Станіслав Падевський;
2016 - єпископ Віталій Скомаровський у Вараші на Рівненщині освятив наріжний камінь майбутнього храму Успіння Пресвятої Діви Марії з гробу св. Фаустини Ковальської;
2017 - єпископ Антал Майнек за участю єпископа Юзефа Тамаса з Румунії в парафії Воздвиження Святого Хреста в Берегові на Закарпатті освятив новоспоруджений Дім паломників імені о. Ференца Пастора та пам'ятну дошку, присвячену о. Ференцу;
2020 - новозбудований костел Матері Божої Фатімської у Зимній Воді під Львовом урочисто освятив єпископ Мар'ян Бучек;
2022 - архієпископ Перемишльський Адам Шаль з Польщі у співслужінні із єпископом Едуардом Кавою освятив новий вівтар в костелі Воздвиження Святого Хреста у Городку на Львівщині;
Наступна дата: вересень, 18
1856 - о. Вікентій Ліпський номінований єпископом-помічником Тираспольським;
1911 - освятили новозбудований костел Воздвиження Хреста Господнього у Фастові на Київщині;
1928 - освячено каплицю у Велесневі на Тернопільщині;
1932 - в парафії Відвідання Єлизавети Пресвятою Дівою Марією у Новій Гуті (поблизу Монастириськ) на Тернопільщині народився майбутній єпископ-ординарій Харківсько-Запорізький Станіслав Падевський;
1938 - освячено храм Воздвиження Святого Хреста у Хмелиськах на Тернопільщині;
1991 - єпископ Ян Ольшанський реконсекрував костел св. Архангела Михаїла у Качанівці на Тернопільщині;
2004 - після тривалого ремонту повторно освятили храм Воздвиження Хреста Господнього у Фастові на Київщині;
2010 - єпископ Леон Дубравський заклав та освятив наріжний камінь костелу Воздвиження Хреста Господнього в Іллінцях на Вінничині;
2019 - призначено єпископом-помічником Київсько-Житомирської дієцезії о. Олександра Язловецького;

Наприкінці ХІХ - на початку ХХ століть у Вікнянах підготувались до заснування парафії. Зокрема, місцеві віряни придбали земельну ділянку під спорудження парафіяльного будинку, яке здійснили вже 1900 року; власники села Щепанські пожертвували майбутній парафії для забезпечення її діяльності земельний наділ, а тодішній тлумацький настоятель - значні кошти. У 1905-1906 роках тут постала парафіяльна експозитура (правда, в схематизмах Львівської архідієцезії вона подається лише з 1908 року). Охопила ще два сусідні села та до 1910 року обслуговувалась експозитом о. Тадеушем Мушинським, якого 1911 року замінив о. Роман Петруський.

У 1914 року вікнянська парафіяльна експозитура нараховувала понад тисячу вірян. Костел під час Ісв. не постраждав, лише австрійці конфіскували дзвони. Проте 1922 року було освячено відлитий у Калуші новий дзвін. У 1925 році експозитура стала самостійною парафією, а експозит о. Ігнатій Внук - її настоятелем, проте пізніше її обслуговували різні адміністратори, доки 1936 року нею не став опікуватись о. Людовик Домбровський. Наприкінці 30-х років храм мав головний муровано-дерев'яний вівтар із образами Матері Божої Ченстоховської і св. Варфоломія та два дерев'яні бічні Пресвятого Серця Господа Ісуса і св. Антонія, орган, інше досить значне оснащення, а також дерев'яну дзвіницю із двома дзвонами.

На початку 1944 року останній адміністратор у Вікнянах о. Юрій Долєжал разом із парафіянами-поляками покинув село, забравши зі собою фактично все рухоме костельне майно. 1946 року радянська влада храм зачинила та згодом стала його використовувати традиційно в якості колгоспного складу. 2003 року занехаєну будівлю колишнього костелу розпочали ремонтувати, зокрема, завдяки коштам, зібраним у Польщі, місцеві нечисленні греко-католики, які не мали у селі своєї церкви. 2006 року трьохсотрічна римсько-католицька святиня була освячена як греко-католицька церква Різдва Пресвятої Богородиці.

Джерело фотознімка: facebook.com/OcalOdZapomnienia

Костел (чеською kostel, словацькою kostol, польською kościół) — західнослов'янська назва римсько-католицького храму. Від старочеського 'kostel', утвореного латинським 'castellum' ('замок' - у ті часи святині будували укріпленими), походять словацьке 'kostol' та польське 'kościół'. На західноукраїнських землях слово костел вживалось ще у білохорватські та руські (давньоукраїнські) часи, коли ці терени належали до Празької дієцезії.