НОВИЙ ВИТКІВ. Колишній костел Пресвятої Трійці (1670). Львівська обл., Шептицький р-н

80217 Новий Витків

Перша згадка про Витків датується 1455 роком, згадується також у 1469 року. Пізніше поселення розділилось річкою на Витків Новий і Старий, який після ІІсв. війни став частиною Нового. Наприкінці XVIIIст. Новий Витків вже був містечком. 1880 року у Новому Виткові проживало 2014 мешканців, у тому числі 1690 українців, 263 поляків і 21 німців, 1886 року у Старому Виткові - 766 (549 українців, 211 поляків і 6 німців), нині - понад 1200 осіб. Село входило до Радехівського району, а від 2020 року - до Червоноградського.

Католики латинського обряду Нового і Старого Витковів належали до парафії у Станині. Проте у Новому Виткові, принаймні, від першої половини XVII століття був філіальний дерев'яний храм св. Анни, фундований родиною місцевих власників Лянцкоронських. Саме у цій святині Вацлав Лянцкоронський помістив отриманий ним у Чернігові образ Матері Божої Розради, який вважався чудотворним (у Чернігів ікона потрапила із Томашова Любельського у Польщі).

Важливі події
історії святинь та служіння архіпастирів
Поточна дата: липень, 14
1912 - висвячений на священника в костелі cвв. Апп. Петра і Павла у Перемишлянах на Львівщині єпископом Владиславом Бандурським майбутній Львівський архієпископ-митрополит Євгеній Базяк;
2011 - архієпископ Мечислав Мокшицький передав костелу Відвідання Єлизавети Пресвятою Дівою Марією у Більшівцях на Івано-Франківщині мощі бл. Йоана Павла ІІ, а також освятив присвячений йому вівтар;
Наступна дата: липень, 15
1464 - архієпископ Григорій Саноцький консекрував костел у Підкамені на Львівщині під титулом Пресвятої Діви Марії, Святого Хреста, свв. Апп. Петра і Павла і Всіх Святих;
1826 - освячено новоспоруджений костел Успіння Пресвятої Діви Марії в Умані на Черкащині;
1845 - освячено земельну ділянку під спорудження костелу Непорочного Зачаття Пресвятої Діви Марії у Сніткові на Вінничині;
1872 - отримав священничі свячення у Санкт-Петербурзі майбутній єпископ-ординарій Луцько-Житомирський Болеслав Клопотовський;
1901 - інгрес ординарія Луцько-Житомирського єпископа Кароля Недзялковського до Житомирської катедри;
1906 - о.-канонік Юзеф Пяскевич освятив новозбудований костел Успіння Пресвятої Діви Марії у Ворохті на Івано-Франківщині;
1930 - єпископи Франциск Лісовський та греко-католицький Никита Будка у відновленому костелі Відвідання Єлизавети Пресвятою Дівою Марією у Більшівцях на Івано-Франківщині очолили урочистість внесення ікони Матері Божої Більшівецької;
2001 - новоспоруджений храм Матері Божої Святого Скапулярію у Чимбарівці на Хмельниччині консекрував єпископ Ян Ольшанський;
Джерело фотознімка: Ludwik Tyrowicz

Ще батько Вацлава (Ян Лянцкоронський) розпочав у Новому Виткові будівництво костельно-монастирського комплексу для оо.-августинів, з якими родина була пов'язана з XV століття (в місцевому замку, принаймні, від 1600 року постійно проживало двоє ченців, ймовірно, що тут також була каплиця). Проте він лише встиг покласти фундамент, а після його смерті спорудження продовжив його син. Завершили будівництво, в основному, 1670 року, причому мурованим тоді був тільки костел, а монастир - дерев'яним. Консекрація храму відбулась 1675 року під титулом Пресвятої Трійці, того ж року Вацлав Лянцкоронський передав августинам споруджений ним комплекс 'на вічні часи' та пожертвував необхідні кошти і майно для забезпечення їх діяльності, чим, фактично, поклав початок у Новому Виткові самостійної парафії, яку схематизми Львівської архідієцезії аж до 1887 року включно подавали лише як капеланію. До новозбудованого костелу перенесли вже згаданий чудотворний образ Матері Божої.

Пізніше дерев'яний монастир у Новому Виткові замінили мурованим, а останнім (перед ліквідацією монастиря австрійською владою 1786 року) його преором був о. Бальтазар Пенціцький, якому підпорядковувались чотири священники і двоє братів. Після 1786 року капеланію у Новому Виткові ще кілька десятиліть продовжували обслуговувати августини. 1833 року вона нараховувала три з половиною сотні вірних, у середині ХІХст. - понад півтисячі, а 1888 року, коли вперше у схематизмах Новий Витків подано як парафію, - понад шість сотень (тоді до неї належало ще 6 сіл, а опікувався нею від 1882 року до 1897 року настоятель о. Йосиф Шарек).

Джерело фотознімка: ishchuk.net

У 1898 році на запрошення чергового власника Нового Виткова Станіслава Бадені парафію стали обслуговувати оо.-місіонери із Кракова, правда, лише до 1913 року, коли її знову перейняли дієцезіальні священники, першим з яких став адімінстратор о. Йосиф Сліпко. Тоді парафія налічувала майже 880 вірян. Від 1937 року майже 1300 парафіян у десяти населених пунктах перебували під опікою настоятеля о. Тадеуша Пілявського, а парафія мала філіальні каплиці в Сушні і Гоголові, а також каплицю-усипальницю Коморовських у Новому Виткові.

Джерело фотознімка: Mariano Italiano

Наприкінці міжвоєнного періоду костел у Новому Виткові містив головний вівтар із образами Пресвятої Трійці і св. Вікентія де Поля, три бічні із іконами Матері Божої Розради (чудотворною) і Матері Божої Святого Розарію, Пресвятого Серця Господа Ісуса та св. Валентина. 1944 року храм підпалили бойовики УПА, богослужіння перевели до каплиці Коморовських. У квітні 1945 року останній настоятель о. Пілявський разом із частиною парафіян-поляків виїхав до Польщі, куди також вивезли те костельне майно, яке вдалось врятувати від пожежі, у тому числі чудотворний образ Матері Божої.

Джерело фотознімка: Mariano Italiano

Храм у Новому Виткові (після часткових ремонту та перебудови, у тому числі поділу на два поверхи) радянська влада використовувала як складське приміщення (ймовірно, міндобрив), нині ж колишній костел перебуває у стані глибокої руїни.

Джерело фотознімка: Roman Ums
СВЯТИНІ,
ЯКІ МАЮТЬ ТАКІ Ж:
Костел (чеською kostel, словацькою kostol, польською kościół) — західнослов'янська назва римсько-католицького храму. Від старочеського 'kostel', утвореного латинським 'castellum' ('замок' - у ті часи святині будували укріпленими), походять словацьке 'kostol' та польське 'kościół'. На західноукраїнських землях слово костел вживалось ще у білохорватські та руські (давньоукраїнські) часи, коли ці терени належали до Празької дієцезії.
Фільми