23600 Тульчин,
вул. Леонтовича, 78
Тульчин як Нестервар (місто на Дністрі) відомий від 1604 року, коли згадується перший костел у ньому. Є також згадки у 1607, 1609, 1623, і 1638 роках. З 1649 року - сотенне містечко Брацлавського полку. 17 травня 1787 року Тульчин отримав магдебурзьке право. З 90-х років XVIIIст. до 1804 року був повітовим центром. На початку 80-х років XIXст. місто мало понад 21 тисячу мешканців, 1893 року - 23057, 1905 року - 23252, нині - менше 14 тисяч осіб. У 1923 році став центром округу, до якого входило 17 районів, з 1932 року є райцентром.
Перший дерев'яний костел у Нестерварі (Тульчині) згадується 1604 року, а в 1638р. при ньому оселились домініканці, але 1648 року козаки знищили всі їхні будівлі. Приблизно 1750 року костельно-монастирський комплекс ченців було відновлено знову із дерева, а в 1786-1817рр. храм замінили мурованим Успіння Пресвятої Діви Марії (монастир теж вимурували). Проте у 1832-1833рр. царська влада монастир закрила, а костел передала православним.
Важливі події історії святинь та служіння архіпастирів |
|
---|---|
Поточна дата: квітень, 29 | |
1887 | - освячено наріжний камінь костелу Успіння Пресвятої Діви Марії у Харкові; |
2006 | - єпископ Станіслав Широкорадюк освятив новозбудований костел Непорочного Серця Пресвятої Діви Марії у Гвіздаві на Житомирщині; |
2013 | - єпископ Мар'ян Бучек освятив початок робіт на будові комплексу резиденції єпископа, Курії та парафіяльного будинку у Харкові; |
Наступна дата: квітень, 30 | |
1990 | - о. Іларій Вільк звершив першу Месу у поверненому храмі cвв. Апп. Петра і Павла у Кривотині на Житомирщині; |
1991 | - єпископ Ян Пурвінський освятив у поверненому костелі св. Яна з Дуклі в Житомирі відремонтовану каплицю; |
2008 | - єпископи Станіслав Падевський та Леон Дубравський освятили земельну ділянку під будівництво костельно-монастирського комплексу оо.-паулінів у Маріуполі на Донеччині; |
2017 | - о. Віталій Кривицький призначений єпископом-ординарієм Київсько-Житомирської дієцезії; |
У другій половині першого десятиліття ХІХ століття у Тульчині завдяки Карніцькому збудували муровану цвинтарну каплицю, у якій відправляли богослужіння домініканці. Після того, як у римо-католиків відібрали костел, саме вона стала новим осередком парафії, яка 1852 року налічувала 2114 вірян, а 1860 року - менше 1400 осіб. До того ж, у схематизмах Кам'янецької дієцезії вона подавалась взагалі без титулу. У 1872-1874 роках на пожертви вірних та завдяки зусиллям настоятеля о. Станіслава Радлінського каплицю перебудували на костел св. Станіслава єп. мч., відтоді схематизми Луцько-Житомирської дієцезії згадують його саме під таким присвяченням.
Перебудовали храм у Тульчині в неоготичному стилі, він отримав вежу, муровану дзвіницю та три вівтарі. Костел мав також орган, особливо вшановувався образ св. Вікеннтія Феррери, який схематизми від початку ХХ століття подають як 'благодатний'. У першій половині першого десятиліття цього століття парафію адміністрував о. Голубецький Йосиф, а від 1906 року - о. Томаш Возницький. Перед І світовою війною парафія нараховувала майже півтори тисячі вірних.
У 20-х роках ХХст. радянська влада закрила костел у Тульчині та стала використовувати його спочатку для потреб армії, а від початку 30-х років - як в'язницю. Храм запрацював як культова споруда під час ІІ світової війни, проте 1953 року його знову зачинили. Відтоді колишній костел був і спортивним залом, і інтернатом учнів ветеринарноого училища, і зерносховищем, а наприкінці в ньому облаштували бенкетний зал (ресторан?). При цьому сакральну споруду суттєво перебудували, знищивши вежу, дзвіницю та поділивши будівлю на два поверхи.
Повернули колишній храм вірянам у Тульчині 1991 року. 11 січня 1992 року його після часткового ремонту та під титулом Матері Божої Святого Розарію освятив єпископ Ян Ольшанський. Тульчин та навколишні села раніше обслуговували дієцезіальні священники з парафії Матері Божої Святого Скапулярія у Брацлаві, а від 2007 року натоятелем тут служить о. Петро Фурма, завдяки зусиллям якого костел поступово відновлює свій сакральний вигляд, долаючи наслідки радянського варварського користування ним. Збудовано також поруч парафіяльний будинок.